Városligeti Wünsch híd – 2020

Év Hídja Díj

Az Év hídja jelöltek közé ebben az 2020-ban a völgyhidakat választottunk ki.

Év Hídja

Városligeti Wünsch híd – 2020

1. Városligeti Wünsch híd (1896)

307 szavazat

A Városligeti Wünsch híd a földalatti vasút „csatlakozó beruházásaként” készült. A földalatti végállomása ekkor a Széchenyi fürdőnél volt, a híd a vasúti pálya feletti biztosította az átkelést. Wünsch Róbert – a híd névadója – tervezte és építette.

A monolit vasbeton ívhíd merev betétes szerkezet, melyet a híd építője szabadalmaztatott. A híd nyílása 10,7 m, szélessége 2,6 m.

1973-ban a földalatti vonalát meghosszabbították, a pályáját lesüllyesztették.

Legutoljára 2006-ban újították fel.

2. Balatonföldvári Zielisnki gyaloghíd ()

279 szavazat

Hennebigue rendszerrel Zielinski Szilárd – a hazai vasbetonhíd építés megteremtője – irodájának tervei szerint – 15-18 méteres nyílásokkal 100 m összhosszal épült.

Vasbeton hídjaink zöme, így ez is gerenda szerkezet, ennél a hídnál egy főtartós kialakítással igényes korláttal, eredeti formájában javítások nélkül áll ez a becses műemlékünk.

3. Solti vasbeton boltozatú csatorna híd

275 szavazat

A híd boltozat alakra emlékeztet, az áttört mellvéd korlát célját szolgálja, 1942-ben megszélesítették, ma gyalogosok is átmehetnek az egyik nyílás alatt, így a híd oldalról is jól látható. A hidat 2002-ben részben átépítették és teljes egészében felújították.

Jóformájú, igényes kialakítású ez az eredeti alakjában álló első vasbeton közúti hidunk.

4. Kápolnásnyéki pihenőhelyhez vezető V-lábú híd

272 szavazat

Az M7-es autópálya felett Királyföldi Lajosné (Uvaterv) tervei szerint épült ez a rendkívül karcsú nagy esésű, merész gyaloghíd.

Az M7-es fölött épült 80 m hosszú híd ferdelábúnak látszik, valójában ez V-lábú kerethíd, mivel a statikában ez előnyösebbnek mutatkozott és a rézsűk takarják a V-lábnak egyik részét. Az M7-es 14-es kilométerében egy valóban ferdelábú híd is épült, s egyáltalán a V-lábú és ferdelábú hidak is kedveltek mind a mai napig a tervezésben.

5. Győri Sétatéri Rába-híd

269 szavazat

Az 52 m nyílású Gerber-csuklós híd Kemény Ádám (Uvaterv) tervei szerint épült igen karcsú: 1,35 méteres szerkezeti magassággal. Ennél nagyobb nyílású híd Budapesten is épült a Hajógyári szigetnél 56 méteres nyílással.

Győrben az iparcsatornán és Sión is épültek Gerber-csuklós hidak. Ez utóbbiak a mai napig szolgálják a forgalmat.

6. Erzsébet híd budai lejáró műtárgya

256 szavazat

Loyko Miklós (Uvaterv) tervei alapján épült hazánk első nagyvonalú többágú íves vasbeton csomóponti hídja.

A 330 m összhosszúságú híd ívei a belső szegélyen csak 25 méter sugarúak az egész hídon pedig csak 25 m hosszú egyenes található.

A tervezésnél a szűk hely miatt 3 egymással két ponton összefüggő többtámaszú, szekrénytartós szerkezetet alakított a tervező. Fontos szempont volt, hogy a híd minél kisebb tömegű legyen, minél kevesebbet foglaljon el a környezetéből. A terv jól sikerült, méltó legnagyobb nyílású Duna hidunkhoz ez a megoldás.

7. Tihanyi hajóállomási hídja

253 szavazat

Lipták László koncepciója és tervei szerint épült: felfelé szélesedő, sinus görbe mentén elhelyezett, kör keresztmetszetű pilléreken álló a híd szélei felé csökkenő vastagságú 80 m hosszú (10*8 méteres tartószerkezet).

A híd a rendkívüli környezetben – apátsági templom, kikötőhíd, emlékmű – igen tetszetős egyedülálló, kétségtelenül munkaigényes zsaluzású és talán ezért követésre nem talált példa, pedig a hagyományos vasbeton szerkezetektől kedvező irányban eltérő a környezetbe kiválóan illeszkedő jól fenntartható igen kedvező szerkezet.

8. Flórián téri Árpád hídra vezető híd

251 szavazat

A Főmterv tervei – Horváth Adrián – szerint két egyenként 11 nyílású hídrészből áll. Ezek hossza 320, illetve 360 méter.

Műemléki védettségű helyen – római építészeti emlékek felett épült – 5000 m2 fedett és 2300 m2 nyitott felületen áll ez a monumentális hídszerkezet.

Mindkét híd ívben fekszik, legkisebb sugara 150 m.

Nehéz adottság volt, hogy egyedileg átalakított EHGT tartókkal kellett a hidakat megépíteni és a fejgerendákat mindenhol csak egy oszlop támasztja alá. A római romok megőrzése mellett épült gyalogos aluljáró egyedülálló élményt nyújt ismereteim szerint Európa szerte. Az aprólékos, gondos tervezés monumentális remek alkotást hozott létre.

9. M0 autóút hídja a Soroksári-Duna felett (1990)

247 szavazat

Varga József (Uvaterv) tervei szerint a Duna-ág felett 36+75+36 méteres nyílású szabadbetonozásos technológiával épült a híd, melyhez összesen 18 nyílású előre gyártott gerendás hídszerkezet csatlakozik, így a híd teljes hossza mintegy 500 méter.

A vasbeton folyami hidak építésére 1975-ben kialakított szabadszereléses technológia után 1979-ben a szabadbetonozás előtérbe helyezésével folytatódott a technológia fejlesztése, melyet 1990-től a szakaszos előregyártás technológiája tett teljessé.

10. Rábakecöli Répce árapasztócsatorna-híd

245 szavazat

Kovács Sebestyén Aladár tervei szerint épült ez a karcsú, többnyílású kerethíd, mely annak idején vízépítési típusszerkezet volt. A karcsú vasbeton szerkezet mindössze 150 m3 vasbetonból 1,8 t betonacéllal épült 8+10+8 méteres nyílásokkal. Hazánk területén több ehhez hasonló hídszerkezet épült jelezve, hogy milyen fontos volt vízfolyásaink rendezése és elődeink milyen igényes gazdaságos hídszerkezeteket terveztek és építettek.

11. Körösszakál Sebes-Körös-híd

220 szavazat

A négynyílású híd (20+25+25+20 méter) Tóth Zsigmond tervei szerint épült. Vízfolyásainkon több főtartós, folytatólagos gerenda hidak általában páratlan számú nyílással épültek úgy, hogy a középső nyílás volt a legnagyobb. Ez a híd így az általános kialakítástól eltér, bemutatása azért indokolt, mert a II. világháborúban általában elpusztultak a hozzá hasonló szerkezetek, ez azonban lényegében eredeti formájában áll. Jellegzetes ezen a hídon is a rövid, egyenes kiékelés és a típuskialakítású korlát.

Hírlevél

Maradj naprakész!

Kövesd figyelemmel legújabb híreinket és frissítéseinket, értesülj időben rendezvényeinkről. Itt mindent megtalálsz a hidász szakmával kapcsolatos legfontosabb információkról.

Pártfogóink

Hálásan köszönjük kiemelt partnereinknek, támogatóinknak a patronálást. Ismerd meg őket!

Szakmai partnereink

Támogatóink

Hírlevél feliratkozás